22 października 2015

Bezpieczeństwo przesyłek w handlu elektronicznym

Handel internetowy kwitnie. Paleta produktów, które można zakupić drogą internetową jest imponująca. Stwarza to dodatkowe problemy dla sprzedających związane z odpowiednim zapakowaniem konkretnych towarów. Każda sytuacja, w której do klienta trafia uszkodzona przesyłka generuje przecież niepotrzebne koszty. Bezpieczeństwo wysyłanych produktów jest dla e-handlowców ogromnym wyzwaniem, a zarazem priorytetem. Jakie towary są najbardziej problematyczne, jeżeli chodzi o wysyłkę?

Przede wszystkim wszelkie produkty o dużych gabarytach. Najlepszym przykładem jest sprzęt AGD. Jest on nie tylko narażony na mechaniczne uszkodzenia, ale musi również być transportowany w ściśle określonej pozycji. Firma kurierska przewożąca taki sprzęt powinna być wyposażona w odpowiednie narzędzia, pozwalające na jego bezpieczny przewóz. Każda przesyłka musi być zabezpieczona przed urazami, jakie mogą wystąpić w drodze do klienta. Ogromna część sprzętu zawiera elementy elektroniczne i elektryczne, które są niezwykle wrażliwe na czynniki atmosferyczne i mechaniczne. W takim przypadku dodatkowo zabezpiecza się je folią bąbelkową, pianką lub styropianem.

Poza rozmiarami wysyłanych towarów, dużym problemem może okazać się również ich kształt, zwłaszcza jeżeli jest mocno nietypowy. Do takich towarów należą np. części samochodowe. Wielkość produktów i asymetryczne kształty czasami utrudniają ich właściwe zabezpieczenie. Podzespoły samochodowe bardzo często posiadają różnego rodzaju haczyki, mocowania, w dodatku są to elementy plastikowe, a więc bardzo podatne na uszkodzenia. Należy zatem bardzo dokładnie je zabezpieczyć. Najlepsze okazują się najprostsze rozwiązania takie, jak folia bąbelkowa czy folia ze stretchem.

Są również branże, które maja trudności z rozmiarem przesyłek, wcale jednak nie chodzi o ich duże gabaryty. Wręcz przeciwnie. Bardzo trudne do zabezpieczania są niewielkie przesyłki, które bardzo często zawierają niezwykle wartościowe przedmioty. Mowa tu o branży jubilerskiej. Zamówione produkty wysyłane są zazwyczaj w pudełkach oklejonych taśmą zabezpieczającą.Taśma spełnia  rolę plomb i musi oczywiście pozostać nienaruszona. Wewnątrz pudełka służącego do przesyłki znajduje się zazwyczaj drugie,  oryginalne, zazwyczaj eleganckie ze względu na charakter przedmiotu, który się w nim znajduje.

Przesyłki, czy to kurierskie, czy pocztowe to podstawa funkcjonowania handlu elektronicznego. Ich bezpieczeństwo jest więc kwestią zasadniczą. Nie chodzi jedynie o to, by przesyłka dotarła do klienta w odpowiednim czasie. Chodzi przede wszystkim o to, by dotarła w nienaruszonym stanie. Wyobraźmy sobie przeciętnego Kowalskiego, który w sklepie internetowym z okazji rocznicy ślubu zamówił dla swojej żony szklany wazon z grawerowaną dedykacją. Przesyłkę otrzymuje w odpowiednim momencie, tuż przed ich wspólnym świętem. Otwiera ją zadowolony, wyobrażając sobie wyraz zachwytu na twarzy małżonki, gdy zobaczy prezent. W środku owszem jest wazon, ale rozbity w drobny mak. Przesyłka nie była odpowiednio zabezpieczona. Wazon mogła uratować nawet niewielka naklejka na opakowaniu "uwaga szkło". Sklep traci więc raz na zawsze jednego klienta, bo Kowalski z pewnością nie zrobi w nim ponownie zakupów.